Logo

Aviation Competence Centre

MBO luchtvaarttechniek

KLAAR VOOR DE LEUKSTE STUDIE WAAR JOUW TECHNISCHE KENNIS EN VAARDIGHEDEN ZICH VLIEGENSVLUG ONTWIKKELEN?

Kom naar de opleiding Luchtvaarttechniek!

Wij zijn een kleinschalige school in een veilige omgeving waar leerlingen persoonlijke begeleiding krijgen. Vanaf het eerste jaar krijg je zowel les in de klas als in onze eigen hangaar waar je zelf kunt sleutelen aan vliegtuigen.

Deze opleiding is uniek omdat de techniek in een vliegtuig bijzonder is. Een vliegtuig in de lucht houden dat doe je niet zomaar. Op het moment dat het vliegtuig is vertrokken moet alles zelfstandig en veilig blijven werken.

Bij ons leer je de kennis en vaardigheden die nodig zijn om met deze uitdagende techniek om te gaan. De opleiding is kleinschalig en praktisch. Wat je 's ochtends aan nieuwe theorie leert, pas je in de middag in de realistische praktijkhangaar toe. Je wordt persoonlijk begeleid door ervaren docenten die zelf in de luchtvaart hebben gewerkt. Je studeert op een unieke onderwijslocatie bij Maastricht Airport: op een vliegveld midden tussen onderhoudshangaars en de vliegtuigen. Daar bieden we je een veilige leeromgeving waar studenten en docenten voor elkaar klaar staan en waar je leert om individueel en in teams te werken.

Na het succesvol afronden van de opleiding kan je naast je mbo diploma ook Part-certificaten halen. Dit betekent dat je daarna zelfstandig aan vliegtuigen kunt werken om ze weer veilig te laten vliegen. Met deze certificaten kan je over de hele wereld werken. Part staat voor de hoogst haalbare kwaliteit van zowel jouzelf en onze opleiding.

Na het behalen van dit MBO-diploma kun je gaan werken bij bedrijven die vliegtuigen en vliegtuigonderdelen maken, onderhouden, inspecteren en reviseren. Als Eerste monteur vliegtuigonderhoud, Technicus Mechanica of Technicus Avionica werk je over de gehele wereld. Van de leerlingen die in de zomer van 2019 hun diploma behaalden zijn reeds 95% aan het werk.

Met het mbo diploma Luchtvaarttechniek en de Part-certificering kun je ook bij andere high-tech bedrijven aan de slag. Jij weet immers de weg in de meest technisch uitdagende omgevingen. Zo ben je meteen op koers richting een kansrijke carrière in de fascinerende wereld van de techniek. Natuurlijk kun je ook na het behalen van je diploma een HBO-opleiding gaan volgen.

Lees hier wat leerlingen en ouders vertellen over onze school.

AANMELDEN?
Klik op volgende opleidingen als jij je direct wilt inschrijven voor Eerste monteur vliegtuigonderhoud, Technicus Mechanica of Technicus Avionica.

Hoeveel vlieguren gaat een motor van b.v. een Boeing 737 mee?
Hoe noemt men de "ezelsoren" aan de uiteinden van de vleugels van een vliegtuig?
Met hoeveel roeren bestuur je een vliegtuig?

Je had van de vragen goed.

We zouden je graag (nog) meer leren over luchtvaarttechniek.

Hoera, je had alle vragen goed.

We zouden je graag (nog) meer leren over luchtvaarttechniek.

Studeren

Welke opleidingen kun je gaan doen?


- Eerste monteur vliegtuigonderhoud (niveau 3)
Als eerste monteur voer je onderhoud en inspecties uit. Samen met je team ben je medeverantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud of het groot onderhoud aan grote passagiersvliegtuigen.


- Technicus mechanica (niveau 4)
Als vliegtuigtechnicus ligt de nadruk bij je werkzaamheden op het mechanische systeem van een vliegtuig, zoals de motoren en het landingssysteem.


- Technicus avionica (niveau 4)
Als technicus avionica ben je verantwoordelijk voor de luchtvaartelektroniche-, navigatie- en vluchtgeleidingssystemen.

Lees meer
Waar kun je gaan werken?

  • Vliegtuigonderhoudsmaatschappijen: KLM, Brussels Airlines, Lufthansa, Martinair.
  • Vliegtuigindustrie, SAMCO, Fokker.
  • Kleine luchtvaart: Kempen Airport.
  • Andere technische bedrijven: SABIC.
  • Koninklijke Luchtmacht.

Wat ga je doen bij ons op school?

Je leert alle technieken die nodig zijn om vliegtuigen te onderhouden. Het gaat daarbij om mechanische, hydraulische, pneumatische en elektrotechnische systemen. Vanaf het eerste jaar ga je direct in de praktijk aan de slag in onze hangar. Vanaf het derde jaar ga je ook stage lopen.


Waar worden de lessen gegeven?

De lessen worden gegeven op onze eigen school vlakbij Maastricht Aachen Airport, op de Maintenance Boulevard waar diverse luchtvaartonderhoudsbedrijven zijn gevestigd. De school is met het openbaar vervoer goed bereikbaar. Vanaf het NS-station Beek-Elsloo of Maastricht is een busverbinding naar de school.


Welke vooropleiding heb je nodig?

Opleiding vliegtuigonderhoudsmonteur (niveau 3)
-
Kader beroepsgerichte leerweg
- Gemengde leerweg
- Theoretische leerweg
- Diploma BOL 2/BBL



Opleiding vliegtuigonderhoudstechnicus (niveau 4)


- Gemengde leerweg
- Theoretische leerweg
- Bevordering HAVO/VWO 3 naar HAVO/VWO 4
- HAVO diploma



Opleiding Technicus Avionica (niveau 4)


- Gemengde leerweg
- Theoretische leerweg
- Bevordering HAVO/VWO 3 naar HAVO/VWO 4
- HAVO diploma

Aanmelden voor een meeloopdag, ofwel hangaarmiddag, kan via www.vistacollege.nl/kom-kijken/meeloopdagen

Persoonsgegevens worden enkel voor de inschrijving van de hangaarmiddag gebruikt

Nieuws

Veelgestelde vragen

  • Om welke twee soorten diploma’s gaat het?

    1. Zoals bij elke opleiding in het middelbaar beroepsonderwijs behaal je, als je slaagt, een officieel, landelijk erkend diploma. Je kunt dat halen op niveau 3 (Eerste vliegtuigonderhoudsmonteur) of op niveau 4 (Vliegtuigonderhoudstechnicus).
    2. Daarnaast kun je, als je dat wilt, ook zogenaamde Part-certificaten halen. Als je voor alle modules een certificaat gehaald hebt voldoe je aan één van de voorwaarden voor het behalen van een Aircraft Maintenance Licence, zie verderop). Deze certificaten kun je halen naast je niveau 3 of 4 diploma.

  • De vliegtuigtechniekopleidingen zijn Part-147 en / of Part-66 erkend. Wat houdt dat eigenlijk in?

    Het Aviation Competence Centre in Maastricht heeft een Part-147 erkenning. Deze erkenning komt van de EASA, dit is een Europese organisatie die de wet en regelgeving maakt voor de luchtvaart. Vanuit die erkenning wordt de examinering in Maastricht op Part-147 niveau georganiseerd. Op alle andere ROC’s op Part-66 niveau. Een Part-147 certificaat betekent dat je (bovenop je WEB-diploma) theorie én praktijk op een hoog niveau beheerst. Een Part-66 certificaat betekent dat je alleen het theoriedeel op een hoog niveau beheerst.

  • Europese regelgeving

    De veiligheid van de Europese luchtvaart is geregeld in de Europese Luchtvaartwetgeving. Deze wetgeving valt onder de European Aviation Safety Agency (EASA), en is verdeeld in een aantal hoofdstukken, ‘Parts’.
    De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een uitvoerend onderdeel van de EASA en heeft een controlerende functie. Ook het opleiden van ‘vliegtuigonderhoudstechnici met aftekenbevoegdheid’ valt onder deze wetgeving. Dit is binnen heel Europa gelijk. De eisen waaraan voldaan moet worden staan omschreven in de Part 147 / 66.

  • Bij welke MBO opleidingen kun je je ook kwalificeren op Part-147 / Part-66 niveau?

    • Vanuit de opleiding Eerste vliegtuigonderhoudsmonteur kun je doorgroeien naar een Part Categorie A.
    • Vanuit de opleiding Vliegtuigonderhoudstechnicus mechanica kun je doorgroeien naar Part Categorie B1.1 en vanuit de opleiding Vliegtuigonderhoudstechnicus avionica kun je doorgroeien naar Part Categorie B2.

  • Wat is de waarde van Part-certificering?

    De vliegtuigonderhoudsbranche in alle Europese landen kent deze certificering en hecht er veel waarde aan. Je certificaat is dan ook in alle bij de EASA aangesloten landen geldig.

  • Wat is een AML?

    AML staat voor Aircraft Maintenance Licence. Dit is een document waarop staat aangegeven dat je de Basic Training gevolgd hebt. Als je ook zogenaamde Type-trainingen (bijv. voor een Fokker 100 of een Airbus A-380) met goed gevolg afgesloten hebt, worden die bijgeschreven op je AML. Je kunt daarmee aftekenbevoegd worden, dat wil zeggen dat je kunt tekenen voor gedaan onderhoud aan vliegtuigen. 

  • Wat kun je doen met Part-147 en Part-66 certificaten?

    Als je alle modules afgesloten hebt met een Part-147 certificaat en je hebt twee jaar aantoonbare ervaring opgedaan in een erkend vliegtuigonderhoudsbedrijf, dan kun je een AML aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Heb je je opleiding met Part-66 certificaten afgesloten dan moet je drie jaar ervaring opdoen om een AML aan te vragen.

  • Kan een Cat-A, Cat-B1.1 en Cat-B2 opgeleide technicus aftekenbevoegde worden?

    Ja, juist de technici A, B1.1 en B2 kunnen aftekenbevoegd worden. Dus daar is de opleiding op afgestemd. Aftekenbevoegdheden dienen vermeld te staan op je AML.

  • Waarvoor ben je als vliegtuigonderhoudsmonteur aftekenbevoegd?

    Als aftekenbevoegde Cat-A monteur kun je je eigen werk en alleen de gespecialiseerde taken zoals die zijn beschreven op je AML aftekenen. Als aftekenbevoegde Cat-B1.1 en Cat-B2 monteur mag je ook het werk van anderen aftekenen, mits dit binnen je bevoegdheid valt. 

  • Blijf je altijd aftekenbevoegd?

    Je AML blijft geldig als je deze elke vijf jaar laat vernieuwen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Aftekenbevoegdheid is altijd op eigen naam.

  • Moet je altijd in een Part-145 erkend bedrijf stage lopen?

    Het heeft wel de voorkeur. Je kunt ook ervaring opdoen in een niet Part145 erkende omgeving: het gaat dan om relevante vliegtuigonderhoudservaring. Hierover vind je meer informatie op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport (www.ilent.nl) onder ‘Takenlijst praktijkervaring’.

  • Wat is een Part-145 erkend bedrijf?

    Een Part–145 erkend bedrijf heeft een erkenning van de Inspectie Leefomgeving en Transport en mag onderhoud verrichten aan vliegtuigen.

  • Hoe weet ik of een bedrijf een erkend Part 145 onderhoudsbedrijf is?

    Ook dat kun je vinden op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport (www.ilent.nl).

  • Hoe weet ik of een bedrijf een erkend leerbedrijf is?

    Dat kun je controleren op de website van SBB: www.sbb.nl. 

  • Als je bij een ander Part-145 luchtvaartbedrijf gaat werken blijft dan je AML geldig?

    Ja, je AML blijft vijf jaar lang geldig. Verlenging is mogelijk als je aan de regelgeving die verbonden is aan een AML blijft voldoen.

  • Als je bij een ander Part-145 luchtvaartbedrijf gaat werken, blijven dan je bevoegdheden geldig?

    Nee, aftekenbevoegdheden zijn zoals gezegd bedrijfsgebonden en de geldigheid vervalt dan. Wel kun je deze bevoegdheden opnieuw verkrijgen binnen een ander luchtvaartbedrijf door deze aan te vragen bij de bedrijfsleiding in samenspraak met de afdeling Quality. Daarna kan de afdeling quality je een bedrijfsbevoegdheid geven waarop je ‘rating’ staat: welke werkzaamheden je mag uitvoeren.

  • Ik wil meer weten over de Part-66 eisen en de inhoud. Waar kan ik verdere informatie vinden?

    Voor meer informatie kun je terecht op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport (www.ilent.nl). Kijk onder ‘luchtvaart’.

  • Moet je ook stage lopen tijdens je opleiding?

    Ja, bij je niveau 3 opleiding loopt je een heel schooljaar stage en bij je niveau 4 opleiding loop je in het 3de leerjaar 4 maanden stage en in het 4de leerjaar 6 maanden stage.

  • Waar moet ik rekening mee houden met betrekking tot een stageplaats?

    Je moet er rekening mee houden dat je door heel Nederland een stageplaats toegewezen kunt krijgen. Veel vliegtuigtechnisch onderhoud vindt op andere plaatsen in Nederland plaats, bijvoorbeeld op en rond luchthavens als Schiphol, Maastricht-Aachen Airport, etc. Je moet er dus rekening mee houden dat je (tijdelijk) elders (op kamers) gaat wonen.

  • Zorgt de school voor een stageplaats of moet je dit zelf doen?

    De school zorgt voor een stageplaats, maar je mag er ook zelf een zoeken. Het bedrijf moet wel erkend zijn door SBB.

  • Wat is SBB?

    SBB is een landelijk kennis- en adviescentrum voor technisch vakmanschap dat onder andere beoordeelt of een bedrijf als stagebedrijf kan dienen.

  • Telt altijd alle stagetijd mee voor je WEB-diploma?

    Ja, maar alleen stagetijd die je maakt bij een bedrijf dat een erkend leerbedrijf is door SBB.

  • Zorgt de school voor de lesboeken?

    Je krijgt van de school een boeken- en leermiddelenlijst zodat je deze zelf kunt aanschaffen.

  • Wat zijn de kosten voor de opleidingen Vliegtuigtechniek?

    De kosten zijn te vinden op de onderstaande webpagina : www.techniekcollegezl.nl

Contact

Aviation Competence Centre
Horsterweg 13
6199 AC Maastricht-Airport